Muorr….

Minggu lepas aku berpeluang ikut keluarga tunang aku balik ke kampung diaorg kat BANDAR MAHARANI. Mewakili tunang tercinta, aku temankan mak ayah dia balik ke Kg Tanjong Gading, Muar. Perjalanan malam Jumaat tu agak relaks dan aku sampai sana lebih kurang 12 tengah malam.

Tujuan kunjungan ni pon saja nak melawat atok kat kampung, lawat Boboy kat Jasin (adik bongsu yg bersekolah kat sana) dan jugak tolong2 apa yg patut kat kampung… dan aku aku simpan hajat nk shoot gambar kat area jambatan Muar sebenarnya.. Kampung ni pon dah x jauh sangat dengan jambatan Muar tuh…. Itu pun kalau sempat la :p

Pemandangan kat kampung seperti yang korang sedia maklum la….bersih, segar dan nyaman. Aku bangun awal sepanjang 2 hari kat kampung sebab nak hirup udara segar…Eceh, poyo lebey !!  Aku tak la snap banyak sangat gambar pon….sebab ade benda lain nak dibereskan. Jadi, apa yang aku kongsi kat sini adalah sikit daripada apa yang aku sempat shot.. Layannnnn 🙂




Breezing morning..



Wonderful day…




Thanks grandma for the accomodation🙂

Aku selit sikit gambar teknik PANNING ni…sebab rumah atok tu sebelah jalan je. Untuk shot yang macam ni, setting kamera adalah :-
I put some images of PANNING technique here..coz grandma’s house is just beside the main road. For this kind of shot, the camera setting are:-

Mode    = Manual
Shutter = 50-70
Aperture = f5.6 – f9

Shot teknik = Carik objek melalu viewfinder dan set autocus pada objek yg sedang bergerak tu dari jauh dengan menekan butang shutter separuh dan ikut pergerakan objek. Tekan shutter bila objek pada keadaan yang sesuai & dikehendaki. Cuba & praktis banyak2 kali…

Shot technique = Find the object thru viewfinder and put the focus to a moving object which come from far by pressing half on shutter button, hold it and follow the object movement. Press shutter when object at the right/suitable position. Need a lot of trial/practice


Nie setting yang korang leh cuba la kot, aku pon bukan pandai benor !!

SEBELUM AKU TERLUPA, TAK TERLEWAT RASANYA NAK UCAP ‘SELAMAT HARI IBU” untuk ibu-ibu semua….
BEFORE I FORGOT, I THINK IT’S STILL NOT TOO LATE TO WISH “HAPPY MOTHER’S DAY” to all mommies…

ARAHAN : Sila hargai ibu anda sementara mereka masih wujud di muka bumi… Ini arahan, jangan ingkar.

This entry was posted in family, nature. Bookmark the permalink.

4 Responses to Muorr….

  1. alirustam says:

    saya sayang ibu saya..

  2. apai says:

    mmg contoh yang baik la tok ali ni….

    Psstt, tu saya ade promote psl Melaka kat entri sebelum ni…takmo bagi pingat ke kat saya ?? :p

  3. alirustam says:

    akan dipertimbangkan… nnt jmpe pegawai saya yg x beraper nk tggi tue, budak bukit pulau..

  4. ahin2960 says:

    atok kene bagi dia pingat dulu baru si apai ni atok bagi….

Leave a Reply

