B R O G A H I L L

Pagi tadi.. Jumaat,2 April 2010.. aku berkesempatan bawak sifu aku dan buah hati dia (Azim & Nolin) naik Bukit Broga. Tidak ketinggalan join kami, bakal abg ipar aku (Ashran).. Ok, aku kongsi sikit citer trip ni kot leh membantu orang lain yang tak pernah pegi.

Gerak dari KL kul 5.30 pagi dan terus gerak ke Kajang. Aku ikut jalan lama ke Semenyih… sebab tak baper sure nak exit mane kalau ikut highway LEKAS. Lagipon kami gerak awal pagi dan konpem tak jammed kalau lalu jalan lama Kajang-Semenyih nih… Tak kesah la kalau ikut highway LEKAS ke..jalan lama ke… just drive jek ikut signboard Semenyih atau korang leh google map/GPS ke Nottingham Unversity cawangan Broga. tapi versi cerita aku ni ikut jalan lama la eh.
Sampai pekan Semenyih..bila perasan masjid belah kanan..(singgah kalau dah masuk waktu), korang terus lagi sampai nampak Stesen minyak Petronas lak kat belah kanan. X sampai 20 meter akan ade traffic light, amik susur kiri ke Broga tuh.. nanti jumpa Taman Tasik Semenyih pastu University Of Nottingham.. terus lagi sampai abis jalan baru tu, bila start je jalan kampung..dalam 100 meter ko akan perasan Rabbit Farm…dah leh park kat situ.. Sebelah kiri jalan ko akan pasan kawasan kelapa sawit yang dah jadik cam tempat public parking (tokei estet buat bisnes parking skg). Tapi bese ade jek kete parking.. sbb komuniti Cina sana rajin exercise naik bukit awal2 pagi.

Park situ elok2..dan terus la trekking masuk kawasan kelapa sawit tuh.. kat starting point skg dah ade direction board naik Bukit Broga & Gunung Tok Wan. Mane yang x pernah atau jarang hiking.. mungkin mengah sket la.. Trek naik pon luas skg… nak2 bila dah start nampak first peak..siap diaorg takek wat tangga dah skg.. ni pasal ade kes sesat ari tuh la ni… Rescue Team bukak trek baru rasanya, time aku pegi dulu.. trek satu je dan lalang sama tinggi ngan aku.. view memang best.. Ade 3 puncak kalau ikutkan dan bese orang lepak kat puncak kedua.. sampai dah rata tempat tu skg..rumput pon x mo tumbuh dah. Maklom la, Broga ni dah famous utk warga Lembah Klang.. dekat, mudah dan menyamankan.

Untungnya kami untuk trip kali ni, dapat jumpa original punya Ray Of Light… kena dengan view bukit yg menghijau..Fuhh, speechless. Maha Suci Allah🙂

Aku compile koleksi gambar dalam slideshow la eh… korang enjoy k.

  
Mohd Fairus Aris

Pstt.. gambar yang satu tu adalah kenangan manis aku di puncak Broga satu masa dulu🙂

This entry was posted in nature, outdoor & recreation and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

